Declinul violentei in societate – tot ce stii despre violenta este gresit

by Radu Ciocan on December 15, 2008 · 4 comments

violenceFie ca urmaresti stirile de groaza de la ora 5 sau ca citesti presa in fiecare zi vei avea tentatia sa crezi ca traim intr-o lume in care violenta face parte din cotidian.

Este oare adevarata imaginea formata si crezi cu adevarat ca societatea din secolul 21 este una violenta, sau una mult mai violenta decat cea din trecut?

Crezi ca este posibil sa te inseli?

Cu siguranta, raspunsul este DA. Te inseli amarnic crezand asta.

Nu numai ca violenta in societate este in declin continuu, dar acum traim in perioada cea mai pasnica pe care a trait-o vreodata civilizatia umana. Inca nu ne bucuram de o pace mondiala, dar este apogeul atins pana in prezent.

Acest lucru este confirmat de analiza faptelor istorice. Poate vei fi tentat sa crezi ca cele mai violente perioade sunt cele din istoria recenta din secolul 20 unde Hitler, Stalin, Mao, Pol Pot, au facut crime inimaginabile, au murit zeci de milioane de oameni in cele doua razboaie mondiale; sau de evenimentele recente din secolul 21 cu violente extreme, cum ar fi razboiul din Iraq, conflictul din Darfur sau chiar atentatul terorist de la 11 septembrie 2001.

Insa, istoria ne arata ca:

  • stramosii nostri erau mult mai violenti decat noi
  • violenta este in declin de-a lungul timpului
  • astazi traim in cea mai pasnica societate


Scara violentei arata precum un fractal:

Pe o scara milenara, acum mai bine de 10,000 ani oamenii traiau din vanatoare, nu aveau un loc stabil, si traiau in triburi nomade. Foametea, boala si conflictele tribale erau generatoare de violenta si suferinta.

Arheologul Lawrence Keeley a stabilit ca daca rata de omucidere din cauza conflictelor tribale din perioada neoliticului ar fi fost egala cu cea din secolul 20, in loc de 100 miloane victime, ar fi fost 2 miliarde de victime.

Analizand tot pe o scara milenara, din perioada biblica, daca luam ca referinta Biblia si o consideram ca autoritate istorica, citand din Numerii, Capitolul 31 aflam:

1.Apoi a grăit Domnul cu Moise şi a zis:
2.”Răzbună pe fiii lui Israel împotriva Madianiţilor, şi apoi te vei adăuga la poporul tău”.
3.Iar Moise a grăit poporului şi a zis: “Înarmaţi dintre voi oameni pentru război, ca să meargă împotriva Madianiţilor şi să săvârşească răzbunarea Domnului asupra Madianiţilor.
4.Din toate seminţiile fiilor lui Israel să trimiteţi la război, câte o mie din fiecare seminţie”.
[...]
7.Şi au lovit ei pe Madian, cum poruncise Domnul lui Moise, şi au ucis pe toţi cei de parte bărbătească.
8.Împreună cu ucişii lor au căzut şi regii madianiţi: Evi, Rechem, Ţur, Hur şi Reba – cinci regi madianiţi – şi Valaam, fiul lui Beor, a căzut de sabie, împreună cu ucişii acelora.
9.Iar pe femeile Madianiţilor şi pe copiii lor le-au luat fiii lui Israel în robie; şi toate vitele lor, toate turmele lor şi toate avuţiile lor le-au luat pradă.
10.Toate cetăţile lor din ţinuturile lor cu toate satele lor le-au ars cu foc.
11.Toată prada şi tot ce-au apucat de la om până la dobitoc au luat cu ei.
12.Robii, prada şi cele apucate le-au dus la Moise, la preotul Eleazar şi la obştea fiilor lui Israel, în tabăra din şesul Moabului, care este lângă Iordan, în faţa Ierihonului.
13.În întâmpinarea lor au ieşit din tabără Moise, Eleazar preotul şi toate căpeteniile obştii.
14.Atunci s-a mâniat Moise pe căpeteniile oştirii, pe căpeteniile miilor şi pe sutaşii care se întorseseră de la război, şi le-a zis Moise:
15.”Pentru ce aţi lăsat vii toate femeile?
16.Căci ele, după sfatul lui Valaam, au făcut pe fiii lui Israel să se abată de la cuvântul Domnului, pentru Peor, pentru care a venit pedeapsă asupra obştii Domnului.
17.Ucideţi dar toţi copiii de parte bărbătească şi toate femeile ce-au cunoscut bărbat, ucideţi-le.
18.Iar pe fetele care n-au cunoscut bărbat, lăsaţi-le pe toate vii pentru voi.

Deasemenea mai exista alte cateva pasaje asemanatoare in Biblie. Tot in periada bilbica existau pedepse capitale pentru: homosexualitate, adulter, blasfemie, idolatrie,dezacordul cu parintii sau adunatul lemnelor in perioada sabatului.

Analizand pe o scara centenara, practicile comune existente in Evul Mediu si la inceputul epocii moderne sunt rare sau absente in zilele noastre.  In acele perioade practicile curente erau:

  • mutilarea si tortura ca pedeapsa in cazul crimelor
  • pedepsele capitale sadistice (arderea pe rug, dezmembrarea, tragerile pe roata, decapitarile)
  • pedepsele capitale pentru o lunga lista de crime nonviolente (furtul de paine, critica regelui, etc)
  • sclavia era folosita ca mana de lucru ieftina
  • cruzimea folosita ca metoda de divertisment (ex: arderea pisicilor in piete – se infigea o pisica in varful unui bat si se ardea in foc, iar lumea privea cu admiratie si aplauda in timp ce pisica se perpelea)

Exista statistici exacte cu privire la rata omuciderilor unu la unu pentru ca municipalitatea a tinut evidenta. Criminologul Manuel Eisner a evidentiat ca in perioada Evului Mediu, existau in medie 100 omucideri la o populatie de 100,000 iar la inceputul secolului 20 omuciderile au scazut pana la o crima la 100,000 pe an.

Pe o scara a deceniilor, incepand cu anul 1945 organizatiile neguvernamentale tin o statistica stricta cu privire la criminalitate.

Numarul deceselor anuale cauzate de razboaie descresc de la 65,000 in 1950 la mai putin de 2,000 in deceniul actual.

Conform raportului Human Security Report 2005, sunt din ce in ce mai putine razboaie. Genocidele sunt in declin, in 2003 erau 30 cazuri iar in anul 2002 au fost inregistrate 33 de cazuri. In cazul razboaielor civile (cuantificand 95% dintre conflicte) ele  au crescut putin dupa cel de-al doilea razboi mondial apoi au scazut dramatic dupa anul 1992.

Conflicte statale
Conflicte statale

Pe scurt, de la sfarsitul razboiului rece:

  • sunt mai putine razboaie civile
  • genocidurile au scazut cu 90%
  • numarul de morti din conflictele inter-statale este din ce in ce mai mic

Intrebarea care se pune este: De ce violenta este in declin?

Psihologul Steven Pinker a gasit patru ipoteze posibile:

  1. Thomas Hobbes, filozof englez al secolului 17 sustine in cartea sa Leviathan teoria precum ca fondarea unei societati democratice in care autoritatea centrala gestioneaza criminalitatea va diminua violenta si criminalitatea. In acest fel se va diminua si tentatia de a invada statele vecine si represaliile in caz de atac.
  2. Analistul politic James Payne  introduce conceptul “life is cheap”. In vremurile trecute cand suferinta si moartea erau foarte comune in viata oamenilor oamenii aveau mai putine remuscari in legatura cu suferinta altora. In vremurile curente cand tehnologia si economia moderna a facut ca speranta de viata sa creasca si viata sa fie mult mai placuta, oamenii pun pret mai mare pe viata si sunt mult mai atenti la suferinta celorlalti.
  3. Robert Wright vine cu conceptul de “suma non-zero” si in cartea sa Nonzero spune ca in anumite circumstante cu ajutorul non-violentei si a cooperarii pot beneficia ambele parti implicate (ex: schimbul de bunuri). Wright sustine ca tehnologia a facut sa creasca numarul jocurilor non-zero practicate de oameni in schimbul de bunuri, servicii si idei pe distante mari si in cadrul unui grup mare de oameni. Rezultatul este ca oamenii sunt mult mai valorosi vii decat morti si declinul violentei este evident.
  4. Teoria lui Peter Singer din cartea Expanding Circle
    Singer sustine ca evolutia a dotat omul cu un simt al empatiei, cu abilitatea de a trata alte persoane comparabil cu al sau. Din pacate, pentru inceput oamenii aplica empatia doar unui cerc restrans de persoane, limitandu-se doar la prieteni si familie. Persoanele din afara cercului sunt tratate ca sub-oameni si sunt exploatati. Pe masura ce civilizatia avanseaza, acest cerc se mareste si oamenii obisnuiesc sa trateze cu empatie un numar mai mare de persoane. Cercul s-a extins dupa modelul: sat->clan->trib->natie->alte rase->ambele sexe->alte specii

Steven Pinker: A brief history of violence

Surse:
Human Security Report
Human Security Brief 2007

{ 1 trackback }

» Sfantul Aberant - Dan Puric
12.30.08 at 15:09

{ 3 comments… read them below or add one }

cineandreea 07.30.09 at 20:46

Da, corect violenta nu poate fi comparata cu violenta din diferite perioade istorice. Insa, rasa umana a EVOLUAT ! Si este si mai grav, pentru ca acum oamenii constientizeaza ceea ce fac … Inainte actele violente faceau parte din viata, din “normalitate”. Azi violenta creeaza dezechilibre energetice imense, durerea resimtita de un act violent se amplifica in media ca un tsunami.
E grav si trebuie sa constientizam nu doar violenta, ci efectele unui act violent, mintea noastra trebuie sa vada filmul faptelor noastre.

theodor 08.15.09 at 01:08

permite-mi sa-ti spun ca tot ce ai scris pe acest site ,toata acesta stire este cea mai mincinoasa stirie pe care am citit-o…,de ce? da lumea este intr-un declin moral si violenta este mai mare ca niciodata ,precum si criminalitatea…daca te-ai fi uitat cate avorturi se produc in Roamania in fiecare an si in lume… ai ramane socat ca cifrele pe care le-ai spus tu sunt inferioare numarului de avorturi…!

Radu Ciocan 08.15.09 at 03:51

@theodor:
Daca vrei sa-ti credibilizezi opinia vino cu date. A spune ca sunt multe avorturi si este declin moral nu inseamna nimic. Cat de multe si ce declin, in comparatie cu ce? Fara astea ramai doar cu o parere si o afirmatie nefondata ce poate fi cel mai probabil falsa.

Leave a Comment

You can use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Previous post: Pastile: saptamana 8-14 decembrie 2008

Next post: Pupa-l in fund pe Vasilica si castiga 1 milion de Euro